Yavru hayvanlarla ilgili abartılı reklam: Yavru hayvanları neden bu kadar sevimli buluyoruz?

PiKe

Member
Hayvan çocukları hakkında abartı
Yavru hayvanları neden bu kadar sevimli buluyoruz?






Mevcut bağlantıyı kopyala







Büyük gözler, kalkık bir burun ve beceriksiz bir tavır: Davranışsal biyolog Norbert Sachser, hayvan çocuklarını neden bu kadar sevimli bulduğumuzu ve temel uyaranların bize neler yaptığını açıklıyor.


Pek çok kişi büyük gözleri, yüksek alnı ve küçük düğme burnu olan bir yaratık gördüklerinde “Ah, ne kadar tatlı” diyor. Çocuk şeması sadece insan çocuklarında değil aynı zamanda hayvan yavrularında da işe yarar. Ama neden tam olarak?





Münster Üniversitesi Nöro ve Davranış Biyolojisi Enstitüsü'nde profesör olan Norbert Sachser, açıklanan özelliklerin insanlar için olumlu bir duyguyu tetikleyen uyarıcılar olduğunu açıklıyor: “Bu küçük yaratığa bakmak istiyorsunuz.”





“Belirli bir sertlik”



Avusturyalı davranışsal araştırma kurucusu ve daha sonra Nobel Ödülü sahibi Konrad Lorenz, 1940'larda çocuk modelini icat etti. Sachser, büyük gözler, tombul yanaklar, küçük burun ve yüksek alın gibi tipik yüz özelliklerine ek olarak, vücuda göre büyük bir kafa ve “belirli bir sakarlık” gibi başka özelliklerin de bulunduğunu söylüyor. Ve biz bunun çok tatlı olduğunu düşünüyoruz.





Bu özellikler doğuştan gelen, içgüdüsel tepkileri uyandırır ve bunu evrensel olarak yaparlar: “Dünyanın herhangi bir yerinde böyle bir tepkiyi tetikleyebilirler.” Bu aynı zamanda deneysel olarak da açıkça gösterilebilir: Görüntülerdeki tipik özellikler yazılım kullanılarak geliştirildiğinde, test deneklerinde sözde bakım motivasyonu, yani söz konusu yaratığa bakma ihtiyacı da yoğunlaşır.



Programın hayvan çocukları için de işe yaradığı gerçeği, diğer şeylerin yanı sıra, hayvan çocuklarının hayvanat bahçesi ziyaretçileri arasında uyandırdığı coşkuyla da ortaya çıkıyor. İster 2006 yılında Berlin Zooloji Bahçesi'nde doğan ve o zamanlar büyük bir sansasyon yaratan kutup ayısı Knut, ister Leni ve Lotti'yi taşıyan küçük panda ve cüce su aygırı Toni olsun; görüldüklerinde kalabalıklar veya kuyruklar oluşur. insanlar oluşur. Medya onların gelişim aşamalarını bildiriyor.





Bu da ziyaretçi sayısına yansıyor. Berlin Hayvanat Bahçesi'nde bu yıl 16 Ekim ile 16 Kasım arasında önemli bir artış görüldü. Bir sözcü, geçen yılın aynı dönemine kıyasla hayvanat bahçesinde yaklaşık yüzde 30 daha fazla misafir bulunduğunu söyledi. Bunun o zamanlar ilk kez görülen iki panda yavrusundan mı kaynaklandığı tam olarak belli değil çünkü sonbahar da sonbahar tatillerinin başlangıcında en güzel yanını gösterdi. Ama yakın.





Panda kızlarının isimleri açıklandığında o kadar çok yerel ve uluslararası basın toplandı ki, fotoğrafçılar ikizlere iyice bakmak için birkaç sıra halinde durup bir araya geldi.



Bazı politikacılar bu kadar ilgiyi ancak hayal edebilirler. Sachser, “Hayvanat bahçeleri, 'Artık burada çok çok nadir bulunan zehirli bir yılanımız var' diyerek abartı yaratmazlar” diyor. “Hala çok fazla reklam stratejisi yapabiliyorlar.”





Sachser, köpeklerin sahiplenilmeden önce hayvan barınaklarında geçirdikleri sürenin aynı zamanda çocuk şeması özelliklerinin ifade edilmesiyle de ilişkili olduğunu söylüyor. Çevre örgütü WWF'nin logosunda “nesli tükenme tehlikesi altındaki bir engerek değil” pandanın yer alması da tesadüf değil.



Sachser, bu önemli uyaranlara verilen tepkilerin dört aylıktan küçük bebeklerde bile görülebildiğini söylüyor. “Tabii ki henüz onlara soramazsınız ama örneğin farklı fotoğraflar gösterip sonra bakabilirsiniz: Bu bebekler nereye bakıyor ve ne kadar süredir?” Çocukça şemalara sahip resimler daha çok ilgi görüyor. “Bunlar büyük olasılıkla insanlarda sahip olduğumuz içgüdüsel tepkilerdir.”



Reklam endüstrisi de yıllar önce bu çocukça planın işe yaradığını fark etti. Sachser, bunun arabalarda ve robotlarda da görülebileceğini söylüyor. “Örneğin bakım robotlarının Kinderschema özelliklerine sahip olmaları durumunda kabul edilme olasılıkları çok daha yüksektir.”



dpa