BRÜKSEL: Avrupa Birliği ülkelerinin enerji bakanları, Almanya’nın e-yakıtla çalışan arabalara binmek için bir muafiyet vermesinin ardından, bloğun 2035’te CO2 yayan yeni arabaların satışını sona erdirme yasasına nihai onayı verecek.
Oylama, Almanya’nın ulaştırma bakanlığının AB’nin arabaları iklim değişikliği hedeflerine uygun hale getirme şeklindeki temel politikasını raydan çıkarmakla tehdit eden yasaya son dakikada itiraz etmesinden sonra planlanandan üç hafta sonra geldi.
Avrupa Komisyonu, yalnızca e-yakıtla çalışan içten yanmalı motorlu arabaların 2035 yasağından muaf tutulacağına dair güvence sunarak hafta sonu Almanya ile bir anlaşma yaptı.
AB yetkilileri, çoğu ülkenin yasayı Salı günü destekleyeceğini ve bunun yürürlüğe girmesine izin verebileceğini söyledi. İtalya ve Polonya karşı çıkarken, Romanya ve Bulgaristan’ın çekimser kalması bekleniyor.
AB yasası, satılan tüm yeni arabaların 2035’ten itibaren CO2 nötr olmasını ve 2030’dan itibaren 2021’e göre %55 daha az CO2 salmasını şart koşuyor.
Politikanın 2035’ten itibaren AB’de içten yanmalı motorlu araba satışını yasaklaması bekleniyordu. Ancak Almanya’nın kazandığı muafiyet, geleneksel araçlar için potansiyel bir yaşam çizgisi sunuyor – ancak e-yakıtlar henüz yaygın olarak üretilmiyor.
E-yakıtlar, yakalanan CO2 emisyonlarının ve CO2 içermeyen elektrik kullanılarak üretilen hidrojenin sentezlenmesiyle üretilir. Yakıt yandığında salınan CO2, yakıtı üretmek için atmosferden çıkarılan CO2 ile dengelendiği için karbon nötr olarak kabul edilirler.
Taşımacılık, AB emisyonlarının neredeyse dörtte birinden sorumludur. Yeni arabaların ortalama ömrü 15 yıldır – bu nedenle AB, bloğun 2050 yılına kadar net sıfır emisyon hedefine ulaşmak için CO2 yayan yeni arabaların satışının 2035’te sona ermesi gerektiğini söylüyor.
Porsche ve Mazda, e-yakıtların savunucuları arasındadır. Volkswagen, Mercedes-Benz ve Ford’un da aralarında bulunduğu diğer otomobil üreticileri, akülü elektrikli araçların düşük karbonlu olacağına inanıyor ve AB ülkelerini 2035 yılına kadar aşamalı olarak kaldırmayı geri almamaya çağırdı.
AB enerji bakanlarının ayrıca, kıt Rus gazıyla önümüzdeki kışa hazırlanmak için gaz tüketimlerini 12 ay boyunca %15 oranında azaltmak için gönüllü bir hedef belirlemeleri bekleniyor.
Bazı AB yetkilileri, bakanların nükleer enerjinin AB yenilenebilir enerji hedefleri kapsamında sayılıp sayılmayacağı konusundaki anlaşmazlığı ele almalarını bekliyordu – bu, ülkeleri ikiye bölen ve önemli AB yenilenebilir enerji politikalarını ertelemekle tehdit eden bir soru.